Balansövningar

Idag började jag träna en enkel balansövning med Keelah.
Balansövningar är bra för både dig och hunden då det stärker bandet mellan dig och det stärker även hundens självförtroende.
Hunden får även bättre kroppskontroll, mod, brukar bli mer följsam, muskler och sinnen utvecklas/stärks och koncentrationsförmågan ökar. 

Innan du börjar med balansträning med din hund så tänk på att hunden måste kunna ha bra koll på sin bakdel. Detta kan du träna upp genom att lära hunden att backa innan du påbörjar balansövningarna.

Det finns massvis av olika övningar för att öka upp självförtroende, men börja inte med alltför mycket på en gång då hunden kan bli förvirrad och ofokuserad. Ta ett steg i taget.
Fler träningstips inom detta kommer jag skriva om då Keeah är redo att sätta igång med det!

Jag började väldigt enkelt. På gården står det två stubbar några meter ifrån varandra. Jag började med att ställa mig bredvid ena stubben och lockade på Keelah me godis. Kommandot jag använde var "Hopp upp".
Först ville hon hoppa över stubben några gånger eller bara sätta upp frambenen.
Det bästa du kan göra om hunden gör så är att vänta ut det, låta det bli en problemlösning för hunden, då självförtroendet stärks ännu bättre om hunden förstår att den löste problemet och gjorde rätt.

För de flesta hundar brukar det här vara en ganska enkel övning. För Keelah tog det mellan 5-10 minuter att lära sig detta och förstå att hon skulle hoppa upp och sitta kvar på stubben.
Du kan även göra promenaderna roligare med lite lek och övningar, som ex. att hon hoppar upp på en parkbänk ni passerar och blir belönad om hon gör rätt. Då hunden kan detta utantill utav att du behöver visa så kan du väldigt sakta testa med lite mindre föremål än stubbar och parkbänkar.


Kom ihåg att alltid ha godis med dig och berömma hunden! Har du inget godis hemma eller glömt att ta med så fungerar även klappar och beröm, men hundarna brukar föredra en riktigt god leverbit framför detta!
 


Kommentarer
Postat av: Ida-foto

Skulle så gärna vilja ha en hund!
Fin hund :)

Svar: Tack! Jo, hon är grymt vacker! :)
Melissa Sundman

2014-04-11 @ 18:01:23
URL: http://sidensfoto.blogg.se
Postat av: Emma

Vad söt hon är!

Jag brukar också köra balansövningar med Aska, fick tipset just i syfte att stärka hennes självförtroende. Det har verkligen fungerat också! :) Utöver det tycker hon att det är hur skoj som helst och det är ett roligt "trick" att imponera med. De flesta blir imponerade när jag säger upp och hon glatt hoppar upp på alla tänkbara saker haha :)

Svar: Hahaha, det förstår jag! :D Keelah är ganska osäker av sig, och reser ragg åt andra hundar eller skäller åt okänt folk så jag kommer köra dagliga balansövningar och joggingturer till henne :) Kanske ta upp blodspår igen då hon älskar det!
Melissa Sundman

2014-04-11 @ 18:22:50
URL: http://emmaochaska.se
Postat av: milina.blogg.se

åh så himla fin!

Svar: Det är hon verkligen ^^
Melissa Sundman

2014-04-12 @ 01:49:53
URL: http://milina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: